• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

سرخط اخبار

قبله تهران آماده میزبانی از زائران و عزاداران لیالی قدر در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) شد قاضی عسکر: باید برای حل مشکلات مردم به دولت کمک کرد گروگان‌گیری در دولت‌آباد/ ۳ متهم از اتباع دستگیر شدند آثار تاریخی و گردشگری “ری” آماده پذیرایی از گردشگران سال نو در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) + تصاویر بهره برداری از پل دسترسی شهید آوینی به حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در اولین ماه سال جدید آغاز فعالیت اعضای جدید هیأت مدیره خانه مطبوعات شهرستان‌های استان تهران کشف لوازم قاچاق در ری به ارزش ۱۵۵۰ میلیارد ریال ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳ در حرم سیدالکریم اولین جشنواره تخم مرغ های رنگی در کهریزک برگزار شد عامل رعب و وحشت شهروندان با سگ سیاه در باقرشهر دستگیر شد پایان عملیات احداث تونل خط ۶ مترو + فیلم “تثبیت کاربری مسکونی خاورشهر” مصوب شد اجرای طرح فرهنگی “۳۰ شب ۳۰ مسجد” در شهرستان ری سرانه فضای سبز این منطقه بیش از میانگین شهر تهران است قاتل متواری راننده تاکسی اینترنتی در” خاورشهر” دستگیر شد کاشت ۴۰۰ نهال به نام شهدای شاخص شهرری و باقرشهر + فیلم آمار نهایی انتخابات مجلس دوازدهم در تهران اعلام شد/ ۱۴ منتخب به مجلس راه یافتند اقدامات شهرداری در حوزه ترافیک ایمنی بزرگراه‌های شهرری را افزایش داده‌است مستاجران تهرانی برای وام ۲ میلیاردریالی ودیعه مسکن نام‌نویسی کنند

علت بی‌رغبتی برای استخدام در شهرک صنعتی شمس‌آباد شهرری چیست؟

  • کد خبر : 14724
  • 17 خرداد 1400 - 11:21
علت بی‌رغبتی برای استخدام در شهرک صنعتی شمس‌آباد شهرری چیست؟
ایرنا نوشت ; تولیدکنندگان و کارآفرینان شهرک صنعتی شمس آباد همیشه از نبود نیروی کار خوب و متخصص ایرانی گلایه دارند و این در حالی است که خیل عظیم جوانان تحصیل کرده به خصوص در استان تهران نیز از نبود کار گله‌مند هستند.

شهرک صنعتی شمس‌آباد واقع در جنوب استان تهران با وسعتی بالغ بر سه هزار هکتار بزرگترین شهرک صنعتی ایران و خاورمیانه محسوب می‌گردد. موقعیت مکانی شهرک صنعتی شمس‌آباد در کیلومتر ۴۵ اتوبان تهران – قم در مجاورت شهر حسن‌آباد فشافویه و در فاصله پنج کیلومتری از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و فاصله هشت کیلومتری از اولین ایستگاه راه‌آهن تهران می‌باشد.

این شهرک صنعتی بزرگ کشور و خاورمیانه هم اکنون به دلیل فاصله دور و نبود زیرساخت های به روز و ارزان قیمت حمل و نقل عمومی آنگونه باید سرمایه گذاران انتظار دارند مورد توجه نیروهای کار از کارگر ساده تا کارشناسان خبره قرار نمی گیرد، اکثر کسانی که در شهرک صنعتی شمس آباد اشتغال دارند از دوری راه و نبود وسایل حمل و نقل عمومی گلایه دارند.

صاحبان صنایع نیز از ترافیک صبحگاهی ورودی شهرک صنعتی شمس آباد به دلیل نبود خروجی از آزادراه  تهران ـ قم همواره شکایت دارند، با توجه به سرمایه گذاری سنگینی که صاحبان واحدهای تولیدی در این شرایط نابسامان اقتصادی در شهرک صنعتی شمس آباد انجام داده اند لازم است مسئولان امر نگاه ویژه ای به ایجاد بسترهای ارزان قیمت حمل و نقل عمومی داشته باشند تا شاهد افزایش استقبال کارجویان و کاهش آمار بیکاری جوانان در استان های تهران و البرز باشیم.

برهمین اساس و با توجه به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها می طلبد که مسئولان و دست اندرکاران با فراهم ساختن زمینه توسعه حمل و نقل عمومی برای تحقق شعار سال برنامه ریزی و چاره اندیشی کنند تا از ظرفیت این شهرک صنعتی به نحو مطلوب استفاده شود.

فاصله ۴۵ کیلومتری شهرک صنعتی شمس آباد رغبت اشتغال را از کارجویان گرفته است

مدیر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ری در ادامه این گزارش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به فاصله ۴۵ کیلومتری شهرک صنعتی شمس آباد تا جنوب تهران اشاره کرد و افزود: مسیر طولانی و هزینه بالای ایاب و ذهاب رغبت اشتغال در این شهرک را از کارجویان گرفته است.

مجید شایق ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۴۴ فرصت شغلی در شهرک های صنعتی شهرستان ری ایجاد شده است که از این تعداد فقط  ۱۱۶ نفر از طریق کاریابی های شهرستان صاحب شغل شدند.

وی تصریح کرد: حقوق و مزایای کارگران واحدهای تولیدی به اندازه ای نیست که بتوانند هزینه بالای ایاب و ذهاب را بپردازند و از طرف دیگر نیز به جز واحدهای تولید بزرگ برای دیگر واحدها ایجاد سرویس صرفه اقتصادی ندارد.

شایق در بخش دیگر سخنان خود به نداشتن مهارت لازم و مورد تقاضای کارفرمایان از کارجویان اشاره کرد و گفت: متاسفانه سیستم آموزشی دانشگاه های کشور به گونه ای است که دانشجو پس از اتمام تحصیل خود مهارت لازم برای بازار کار را نداشته و همین امر یکی از مهمترین دلایل خالی ماندن فرصت های شغلی در شهرک های صنعتی ری می باشد.

وی یادآور شد: برای کارفرمایان به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد که فارغ التحصیلان دانشگاهی بدون مهارت را در فرآیند تولید خود استخدام نمایند، قطعا برگزاری دوره های مراکز فنی و حرفه ای متناسب با مهارت های لازم و مورد استفاده کارفرمایان در این زمینه تاثیرگذار خواهد بود.

شایق با بیان اینکه افرادی که مدرک تحصیلی دیپلم و پایین تر دارند از اشتغال بهتری نسبت به مدارک بالاتر دارند، عنوان کرد: متاسفانه فارغ التحصیلان دانشگاهی به دلیل بالا رفتن سطح توقع شان خیلی کم به دنبال کارهای یدی و خط تولید هستند از همین جهت افراد کم سواد اشتغال بهتری را در این منطقه دارند.

وی افزود: امروزه برخی از مشاغل در شهرک های صنعتی شهرستان به دلیل استقبال نشدن از طرف جویندگان کار ایرانی، در اختیار اتباع بیگانه قرار گرفته است.

مدیر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ری اظهار کرد: اجرای طرح کارورزی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار و برگزاری دوره های فنی و حرفه ای در رشته های جدید می‌تواند تا حدودی معضل نبود مهارت در بین جویندگان کار را در آینده برطرف کند.

شایق در پایان به ایجاد مشوق های بیمه ای برای کارفرمایانی که از خدمات فارغ التحصیلان دانشگاهی جوینده کار بهره مند گردند نیز اشاره نمود و گفت: با تمام مشکلات حوزه تولید و اشتغال  شهرستان ری با تحقق ۲۲۸ درصد سهمیه اشتغال استان تهران را در سال ۹۹  رتبه اول را در این حوزه به خود اختصاص داده است.

کارگر ساده و نیروی متخصص تمایلی برای فعالیت در این شهرک ندارند

در ادامه این گزارش یکی از صاحبان واحدهای تولیدی شهرک صنعتی شمس آباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: کارگر ساده و نیروی متخصص به خاطر فاصله زیاد شهرک صنعتی شمس آباد و نبود سیستم درست حمل و نقل به سختی جذب آگهی های استخدامی می شوند.

امیر رضایی اضافه کرد: دستمزدهای واحدهای صنعتی براساس قانون وزارت کار و حتی بیشتر هم پرداخت می شود ولی بازهم جوابگوی هزینه های ایاب و ذهاب و هزینه های زندگی کارگران نیست.

وی با بیان اینکه بخش عمده کارگران شهرک صنعتی شمس آباد از کرج، شهریار و اسلامشهر تامین می شود، عنوان کرد: هم اکنون واحدهای بزرگ صنعتی برای جذب نیرو کار سرویس و ناهار را لحاظ می کنند ولی واحدهای کوچک و متوسط واقعا این امکان را ندارند که این موارد تامین کنند از همین لحاظ دچار مشکل می شوند.

رضایی اضافه کرد: روزی ۵۰ هزار تومان کرایه و یا هزینه بنزین و استهلاک واقعا با این حقوق ها جوابگو نیست به همین جهت یکی از مشکلات اساسی تولید کنندگان کمبود نیروی متخصص و کارآمده است.

وی با بیان اینکه در این شرایط اتباع با حقوق پایین تر از کارگر ایرانی جذب واحدهای می شوند، ابراز کرد: به کارگیری نیروی اتباع به دلیل استقرار در واحد تولیدی و همچنین حقوق پایین تر موجب جذب این افراد از طرف ما کارفرمایان می شود.

علت بی‌میلی جویندگان کار برای استخدام در شهرک صنعتی شمس‌آباد چیست؟

شهرک صنعتی شمس آباد نیازمند خط اتوبوسرانی است

مدیر شهرک صنعتی شمس آباد در ادامه این گزارش با بیان اینکه از ابتدای بلوار اصلی شهرک تا انتهای آن در حدود ۱۱ کیلومتر است، به خبرنگار ایرنا گفت: ایاب و ذهاب کارگران و شاغلان شهرک صنعتی شمس آباد از شهر حسن آباد نیازمند خط اتوبوسرانی است.

حسن کوه نشین با اشاره به اینکه تاکسی های خطی داخل شهرک صنعتی شمس آباد بخاطر نبود مسافر فقط اول صبح و عصرها در زمان آغاز فعالیت واحدهای تولیدی و پایان ساعت کاری کارخانجات سرویس دهی می کنند، عنوان کرد: وجود خط اتوبوسرانی که سراسر شهرک صنعتی شمس آباد را در کل زمان صبح تا بعد از ظهر پوشش دهد یکی از نیازهای اساسی کارگران و کارفرمایان است.

وی اضافه کرد: هم اکنون اگر کارگری در ساعاتی پس از اول صبح به ابتدای شهرک صنعتی شمس آباد برسد و بخواهد به واحد تولیدی محل کارش برود باید در حدود ۳۰ هزار تومان کرایه دربستی تاکسی پرداخت کند که با این اوضاع درآمدی کارگران به هیچ عنوان مقدرو به صرفه نیست.

کوه نشین با بیان اینکه برای رانندگان تاکسی نیز به دلیل نبود مسافر کافی در ساعات میانی روز کارکردن مقدور به صرفه نیست، خاطرنشان کرد: چاره کار حمل و نقل ارزان قیمت برای کارگران شهرک صنعتی شمس آباد، وجود یک خط اتوبوسرانی از  داخل شهر حسن آباد به این مکان صنعتی است.

وی یادآور شد: شورای شهر حسن آباد باید در خصوص ایجاد خط اتوبوسرانی از داخل شهر و یا مترو کهریزک به شهرک صنعتی شمس آباد اقدامات لازم را انجام دهد چرا که بسیاری از جمعیت ساکن در این شهر جنوبی استان تهران در واحدهای تولیدی شهرک صنعتی شمس آباد مشغول کار هستند.

کوه نشین با اشاره به اینکه هم اکنون ۳۸ هزار نیروی کار انسانی از شهرهای تهران، ری، اسلامشهر، رباط کریم، پرند، شهریار، کرج و حومه های این شهرها در شهرک صنعتی شمس آباد مشغول به کار هستند، بیان داشت: هم اکنون برای کارگران هزینه های ایاب و ذهاب به هیچ عنوان با صرفه نیست و همین موضوع باعث کمبود نیرو در این شهرک صنعتی شده است.

وی یادآور شد: مشکلات حمل و نقل عموی موجب شده که کارفرمایان برای پیدا کردن کارگر ساده با مشکل روبرو شوند و به دنبال نیروهای کاری باشند که شب را در کارخانه بمانند و همین موضوع موجب حضور نیروهای کار اتباع در برخی از واحدهای صنعتی شده است.

کوه نشین تاکید کرد: تکمیل خط مترو از کرج به شهریار، پرند، فرودگاه امام خمینی(ره) و شهرک صنعتی شمس آباد می تواند بخش مهمی از مشکلات تامین نیروی کار واحدهای تولیدی را برطرف کند که باید توسط مسئولان مربوط پیگیری و انجام شود.

ایجاد خط اتوبوسرانی در شهر حسن آباد جزو اختیارات شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه است

رییس شورای اسلامی شهر حسن آباد فشافویه در ادامه این گزارش با بیان اینکه در گذشته شهر حسن آباد دارای خط اتوبوسرانی بود، گفت: ایجاد خط اتوبوسرانی بین شهر حسن آباد و شهرک صنعتی شمس آباد جزو اختیارات شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه است و شورای شهر اختیاری ندارد.

علیرضا زندی اظهار داشت: شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در چند سال گذشته بخاطر مقرون به صرفه نبودن خط اتوبوسرانی قدیمی شهر حسن آباد را جمع آوری کرد و هم اکنون هیچگونه خطی در این شهر وجود ندارد.

وی با بیان اینکه شورای شهر حسن آباد فشافویه با شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه برای ایجاد خط اتوبوسرانی نامه نگاری هایی انجام داده است، خاطر نشان کرد: درخواست شورای شهر حسن آباد ایجاد حداقل یک خط اتوبوسرانی از مترو کهریزک به این شهر است که هنوز این خط برقرار نشده است.

زندی اضافه کرد: ایجاد خط مترو در داخل شهرک صنعتی شمس آباد برعهده شرکت شهرک های صنعتی است و باید خودشان در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند، شورای شهر فقط در محدوده شهر حسن آباد می تواند خدمات دهی نمایند.

وی با بیان اینکه با تلاش اعضای شورای حسن آباد خط تاکسی برای داخل شهرک صنعتی شمس آباد و مبادی رباط کریم و مترو کهریزت تا درب شهرک صنعتی شمس آباد ایجاد شده است، گفت: شورای شهر نمی تواند در خصوص ایجاد خط اتوبوسرانی کاری انجام دهد.

ایجاد خط مترو مهمترین مطالبه صنعتگران شهرک صنعتی شمس آباد است

مدیرعامل شهرک های صنعتی استان تهران در ادامه این گزارش با بیان اینکه تامین نیروی انسانی به دلیل دوری راه یکی از مشکلات اساسی صنعتگران شهرک صنعتی شمس آباد است، گفت: ایجاد خط مترو مهمترین مطالبه صنعتگران مستقر در این شهرک است.

صابر پرنیان، اظهار داشت: هم اکنون بسیاری از واحدهای تولیدی مشکل تامین نیروی انسانی دارند ولی کارگران به دلیل نبود زیرساخت های لجستیکی شهرک صنعتی شمس آباد تمایلی به حضور در این مکان را ندارند.

وی با بیان اینکه در صورت راه اندازی مترو شهرک صنعتی شمس آباد در حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار کارگر روزانه از آن استفاده خواهند کرد، افزود: هم اکنون کارگران به دلیل نبود مترو، اتوبوس و در کل وسیله نقلیه ارزان قیمت از محل زندگی تا شهرک صنعتی شمس آباد تمایل چندانی به کار در این مکان ندارند ولی با ایجاد خط مترو پیش بینی می شود این روند تغییر کند.

پرنیان اضافه کرد: هم اکنون مترو تهران تا فرودگاه امام خمینی(ره) کشیده شده است اگر یک خط اختصاصی نیز به شهرک صنعتی شمس آباد وصل شود پیش بینی می شود تا ۲ سال آینده روزانه ۱۰۰ نفر از آن بهرمند شوند.

وی با اشاره به اینکه تامین نیروی کار ارزان قیمت نیازمند زیرساخت های مناسب مانند حمل و نقل ارزان قیمت نیز است، عنوان کرد: شهرک صنعتی شمس آباد هم اکنون خط اتوبوسرانی نیز ندارد و کارگرها باید با خودرو شخصی و یا تاکسی طی مسیر نمایند.

پرنیان ادامه داد: بسیاری از واحدهای صنعتی بزرگ مقیاس در شهرک صنعتی شمس آباد داری سرویس هستند ولی واحدهای کوچک و متوسط در این حوزه به شدت دچار مشکل هستند.

این مسئول به اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه شهرک صنعتی شمس آباد اشاره کرد و گفت: خوشبختانه مسیر دسترسی اتوبان تهران ـ قم به شهرک صنعتی شمس آباد برای جلوگیری از هرگونه ترافیک ایجاد شده و در مرحله آسفالت قرار دارد.

پرنیان خاطر نشان کرد: طرح انتقال ۳۰۰ مترمکعب در هر ثانیه یه شهرک صنعتی شمس آباد تا یک سال و نیم آینده، ایجاد پست ۶۳ کیلوواتی تا آخر سال جاری، آسفالت معابر و ایجاد فضاهای عمومی و فضای سبز نیز در حال انجام است.

لینک کوتاه : https://sedayerey.ir/?p=14724

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.